Fiat G.55 WWII '40 - '44
Model | : | Fiat G.55 WWII '40 - '44 |
Schaal | : | 1:72 |
Art. No. | # | D22 |
Merk | : | MGZ-Models |
Kleur | : | Camouflage |
Type | : | G.55 |
Bouwjaar | : | 1940 - 1944 |
Limited | : | No |
Materiaal | : | Die-Cast with Plastic parts, Kunststof, e.d. |
Kilogram | : | 0,300 Incl. Verpakking |
Uitvoering | : | WWII Italie |
Diversen | : | Op standaard |
UAN | : | 22816-V |
De Fiat G.55 Centauro (Italiaans: "Centaur") was een eenmotorig gevechtsvliegtuig uit de Tweede Wereldoorlog dat werd gebruikt door de Regia Aeronautica en de A.N.R. (Aeronautica Nazionale Repubblicana) in 1943-1945. Het werd ontworpen en gebouwd in Turijn door Fiat. De Fiat G.55 was zonder twijfel het beste type dat in Italië werd geproduceerd tijdens de Tweede Wereldoorlog [3] (een subjectieve claim die ook vaak werd gemaakt voor de Macchi C.205 Veltro en ook voor de Reggiane Re.2005 Sagittario) maar die niet ging de productie in tot 1943, [4] toen de Luftwaffe zelf, na vergelijkende tests tegen de Messerschmitt Bf 109G en de Focke-Wulf 190, de Fiat G.55 als "de beste Axis-jager" beschouwde. [5]
Tijdens zijn korte operationele dienst, meestal onder de Repubblica Sociale Italiana-insignes, bewees dit krachtige, robuuste en snelle vliegtuig na de wapenstilstand van 8 september 1943 op grote hoogte een uitstekende onderschepper. In 1944, boven Noord-Italië, botste de Centauro met de Britse Supermarine Spitfire, P-51 Mustang, P-47 Thunderbolt en P-38 Lightning, wat geen gemakkelijke tegenstander bleek te zijn. [6] Italiaanse jagerpiloten hielden van hun Centauro, maar tegen de tijd dat de oorlog eindigde, waren er minder dan 300 gebouwd. [3] Ter vergelijking, de Duitsers produceerden 35.000 Bf 109s.